Individuální vzdělávání předškolních dětí

Individuální vzdělávání předškolních dětí

 

                                                                                                               

Oznámení o zahájení individuálního vzdělávání předškolního dítěte se doručuje řediteli mateřské školy. Formulář  v PDF je ke stažení zde. Oznámení je možné doručit společně s žádostí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání u zápisu, nejpozději však tři měsíce před zahájením povinného předškolního vzdělávání dítěte (do konce května).                                                                                                     (Podle ustanovení § 34b odst. 1 a 2 zákona č. 561/204 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů).

Informace o ověření očekávaných výstupů. 

Mateřská škola ověří, jakým způsobem je dítě vzděláváno v úrovni osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech uvedených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a případně doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání dítěte.

Termín ověření: druhou středu v listopadu a druhou středu v prosinci.

Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u ověření.                                         

Ředitel mateřské školy ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu. Odvolání proti rozhodnutí ředitele mateřské školy o ukončení individuálního vzdělávání dítěte nemá odkladný účinek. Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze dítě opětovně individuálně vzdělávat.

Průběh a forma ověřování očekávaných výstupů:

  • Rozhovor pověřeného pedagoga se zákonným zástupcem a dítětem (s využitím "Portfolia" vzdělávání dítěte, pokud je vytvořeno).
  • Pozorování dítěte při hře s vrstevníky v mateřské škole.

Zákonným zástupcům, kteří vzdělávají své dítě individuálně, doporučujeme, aby si založili portfolio, jak s dítětem pracují. Portfolio může obsahovat například: Kresby dítěte, pracovní listy, fotografie aktivit a výrobků dítěte, seznam literatury, s kterou doma pracují, seznam říkadel a písniček, které dítě zná, fotografie z akcí (návštěva divadla, výlety).

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (co mají děti zvládnout, než půjdou do školy):

  • Koordinovat pohyb (napodobit pohyb, sladit pohyb s rytmem, zpěvem).
  • Rozlišovat tvary, barvy, zvuky.
  • Zacházet s nůžkami, modelovací hmotou, papírem, barvou, tužkami.
  • Zvládat sebeobsluhu (oblékání, obouvání, zapínání).
  • Mít povědomí o lidkém těle (rozlišovat co prospívá a škodí zdraví).
  • Pojmenovat věci (vyjadřovat se samostatně, ve větách, vést rozhovor).
  • Reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, popisovat situace.
  • Rozlišovat začáteční a koncové slabiky ve slovech.
  • Poznávat některá písmena a čísla (poznat napsané své jméno).
  • Soustředit se na činnost a udržet pozornost.
  • Postupovat podle pokynů.
  • Chápat základní matematické pojmy (porovnávat, třídit, chápat číselnou řadu 1 až 10, poznat více, méně, stejně...).
  • Chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, pod, za,...).
  • Chápat časové pojmy (dnes, včera, ráno, rok, roční období...).
  • Uplatnit fantazii a představivost v činnostech (konstruktivní stavebnice, výtvarné a pracovní činnosti).
  • Zvládat návyky společenského chování (pozdravit, požádat, poděkovat, rozloučit se).
  • Navazovat kontakt s dospělým, vzájemnou spolupráci.
  • Začlenit se mezi vrstevníky (domluvit se na společném řešení, dodržet pravidla).
  • Šetrně zacházet s hračkami a pomůckami.
  • Mít povědomí o místě, kde dítě žije, o životním prostředí, o přírodě a světě lidí.

Doporučená literatura pro rodiče:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV.

Desatero pro rodiče dětí předškolního věku.

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (na webových stránkách).

 

 

Přidáno 7. 9. 2023, autor: Tereza Jelínková